Romantiek met Power BI

Romantiek met Power BI

Valentijn, je bent er voor of er tegen. Sommigen laten de dag liever aan zich voorbijgaan omdat ze het ervaren als een plat commerciële bedoening. Je liefde tonen aan je partner kan toch ook op alle andere 364 dagen van het jaar? Anderen dwepen maar al te graag met de overdosis aan rode rozenblaadjes, chocolaatjes, gezellig kaarslicht of romantische gebaren.

Ultieme lovesong

Voorstander of niet, wij lieten ons met plezier meeslepen door de zeemzoete sfeer om nog eens wat hits in Power BI te stoppen. Op het einde van vorig jaar waagden we ons al aan de 100 beste nummers van 2016 met de Tijdloze 100 van Studio Brussel. Nu gingen we op zoek naar welke nummers ons hart sneller laat slaan.

Valentijn met Power BI

In Power BI kun je een aantal parameters instellen waardoor je je gegevens gemakkelijk in bepaalde clusters kan onderbrengen. We groepeerden Kohera in drie teams: BI, DBA en Sales, en maakten onderscheid tussen onze teamleden. Hierdoor kun je per team of teamlid de favoriete nummers van iedereen weergeven. Dankzij Power BI krijg je ook een visueel aantrekkelijke weergave van de termen die het meeste voorkomen in de romantische songs.

Meten is weten

Wat zie je nog meer? Dat hangt af van welke parameters je wenst in te stellen. Wij wilden graag nog weten welke nummers het meeste verkozen werden en hoeveel keer. We creëerden ook drie landencategorieën: Groot-Brittannië, de VS en Andere. Deze gegevens kan je terugvinden wanneer je onderaan naar de tweede pagina verder gaat. Daar zie je ook dat de we hits nog eens onderverdeelden in de ’60, ’70, ’80, ’90 en ’00. Ons lievelingsnummer is van U2, met With or Without You. En, wat is jouw favoriete Valentijnsnummer?