Referenties

Ingenico Payment Services

Ingenico Payment Service investeert in Business Intelligence

Ingenico Payment Services verwerkt meer dan 200 miljoen transacties per jaar. Een enorme hoeveelheid informatie komt in hun databases terecht. “Tot voor kort was er te weinig rapportering en analyse van die gegevens”, vertelt Chief Process Officer Guillaume d’Ansembourg. “We hadden wel basisinformatie over de transacties, maar met onvoldoende detail. Het doorzoeken was arbeidsintensief en bovendien kon alleen IT-afdeling de meer gedetailleerde rapporten samenstellen.”

Het was voor Ingenico geen echte prioriteit om vooraf de ROI van het BI-project te gaan becijferen. Rapportering was simpelweg hard nodig. “We hebben al onze collega’s geraadpleegd, ze spraken met één stem: iedereen wou betere rapportering en analyse”, zegt Business Analyst Nicolas Sonnet. “Het project is van start gegaan met een reeks interne interviews en workshops. We hebben aan de gebruikers gevraagd wat ze nodig hadden. Dat is de beste garantie om met een bruikbaar resultaat te komen.”

Strategisch inzicht in een schat aan informatie

Met een beter zicht op de schat aan informatie in hun databases zou men efficiënter en strategischer werken. “We hadden een aantal duidelijke objectieven voor ogen”, vertelt Guillaume d’Ansembourg. “We wilden beter inzicht op onze bedrijfsinformatie om het zakencijfer van onze klanten te verhogen, onder meer via gerichte upselling. Daarnaast wilden we onze maandelijkse omzet beter kunnen voorspellen. Tot slot hebben we ook gekozen voor zogenaamde information democracy: iedereen moet zelf de rapporten kunnen maken die voor hem of haar interessant zijn.” In eerste instantie gaat het om interne medewerkers uit verschillende departementen, maar op termijn zou de rapportage eventueel bruikbaar kunnen zijn voor Ingenico’s klanten.

“Men ging te vaak af op het gevoel, nu zijn er veel meer cijfers”, legt Guillaume d’Ansembourg uit. “We konden vroeger wel aan een klant zeggen dat zijn conversieratio te laag was in verhouding tot anderen, maar de verklaring was niet altijd eenduidig. Nu kunnen we nagaan welke betaalmethode het goed doet bij welk soort handelaar in bepaalde situaties, hoeveel vertrouwen er is in bepaalde betaalmethodes in een land, of welke infrastructuur waar het best werkt. Aan de hand daarvan adviseren we heel gericht. We hebben nu de perfecte tools in handen om meer upselling te doen bij onze klanten. Dat is goed voor onze omzet, maar ook voor die van hen. Hoe meer conversie op hun betaalpagina, hoe meer omzet zij boeken en daar kunnen wij nu beter bij helpen.”

140919b
Guillaume d’Ansembourg, Chief Process Officer: “Men ging te vaak af op het gevoel, nu zijn er veel meer cijfers.”

Selfservicemodel voor alle medewerkers

Ingenico heeft er ook voor gezorgd dat alle eigen medewerkers toegang hebben tot gegevens zonder daarvoor het IT-departement te moeten inschakelen. “We zijn naar een selfservicemodel gegaan waarbij men via draaitabellen in Excel zowat alles kan opvragen wat men wil weten over de transacties”, gaat Nicolas Sonnet verder. “Ook zijn we een paar maand geleden gestart met maandelijkse Business Performance Reviews, waar we zelfs live rapporten trekken. Als er iemand iets wil weten tijdens de meeting, kan je het in een tel controleren. Vooral voor de verkoopdirectie is dat zeer interessant om met gerichte informatie en een heel concrete actielijst uit de meeting te kunnen komen.”

140919c
Nicolas Sonnet, Business Analyst: “De producten van Microsoft zijn bovendien zeer toegankelijk, je kan er zonder veel problemen allerlei andere tools en software aan koppelen.”

Vruchtbare samenwerking met Kohera

Om dit alles in goede banen te leiden, ging Ingenico een samenwerking aan met BI-specialist Kohera. Kohera zorgde samen met het Ingenico’s BI-team voor de opzet van het datawarehouse en het instellen van gedetailleerde draaitabellen in Microsoft Excel. “Om de honderden miljoenen gegevens snel te kunnen doorzoeken, implementeerden we de zogenaamde Analysis Services tabular models met in-memory technologie. Deze nieuwste in memory-technologie maakt het mogelijk om grote hoeveelheden gegevens sneller te verwerken dan ooit”, aldus Frederik Vandeputte, managing partner bij Kohera.

Het datawarehouse is een gefilterde en verrijkte kopie van de transactiedatabases van Ingenico. Het wordt elke nacht aangevuld met de nieuwste gegevens en wordt dan verder voorbereid om snel rapporten op te vragen. Alle confidentiële gegevens die beschermd worden door de regelgeving over privacy evenals alle gevoelige informatie, komen niet in het datawarehouse terecht. Guillaume d’Ansembourg: “De rapporten zijn zeer gedetailleerd, maar volledig anoniem, onze medewerkers krijgen geen beschermde privé-informatie of betaalgegevens te zien.”

Kohera was nog geen leverancier van de Ingenico, maar de samenwerking verliep meteen uitstekend. Guillaume d’Ansembourg: “De mensen van Kohera zijn praktijkgericht, pragmatisch en zeer flexibel. Met hen zijn we niet blijven en blijven nadenken over de structuur en allerlei definities, maar op een bepaald moment zijn we er gewoon aan begonnen. Uiteraard hebben we tijdens het project allerlei obstakels moeten overwinnen, maar op een drietal maand waren we ermee klaar. Voor een BI-project is dat snel. Doordat zowat iedereen binnen het bedrijf vragende partij was voor betere rapportering, zat de sfeer altijd zeer goed. Er was een leuke dynamiek en alles ging verrassend vlot vooruit. De teamspirit was één van de succesfactoren van dit project.”

Efficiënt werken met Microsoft-producten

Hoewel de overkoepelende organisatie van Ingenico ook met SAP werkt, heeft men voor dit BI-project de software en de tools van Microsoft gekozen. “Het was een logische uitbreiding op wat we al hadden”, vertelt Nicolas Sonnet. “We hebben een analyse gemaakt en met verschillende consultants gesproken. Microsoft was duidelijk de beste oplossing, ook omdat we Microsoft SQL Server gebruiken voor onze transactiedatabase en Microsoft SharePoint voor ons intranet. Die software is allemaal perfect met elkaar verbonden. De producten van Microsoft zijn bovendien zeer toegankelijk, je kan er zonder veel problemen allerlei andere tools en software aan koppelen.”

Goochelen met de draaitabel

Nicolas Sonnet: “De gemiddelde gebruiker bij ons opent nu gewoon Excel, maakt daarin een connectie naar de gegevens en krijgt dan één enkele draaitabel te zien. De meesten bij ons weten hoe zo’n pivot table werkt, dus uitgebreide training was niet nodig. Een productmanager kan bijvoorbeeld zoeken waar de opbrengsten van zijn product zitten, wat met de subproducten, in welke landen en bij welk type handelaar gaat het goed of niet? Daarvan maakt hij in enkele tellen zelf een rapport. Hij kan vervolgens het Excel-bestand doormailen naar een collega die er verder aan kan werken. In de toekomst wordt alles gedeeld via Microsoft SharePoint.”

Ingenico wil het systeem verder uitbreiden naar hun vestigingen in Duitsland en Frankrijk. Guillaume d’Ansembourg: “We denken eraan om daar ook te starten zodat we onderling kunnen vergelijken. In het buitenland hebben we ook klanten met betaalterminals in winkels, we willen die offline en online transacties samen brengen in de rapportering.”

Over Ingenico

Ingenico Payment Services is een onderdeel van Ingenico Group, een wereldwijde aanbieder van mobiele, online en offline betaaltoepassingen. Ingenico Payment Services bundelt de jarenlange expertise van de groep en geeft advies aan klanten in verband met betaalmogelijkheden.