Vele handen maken niet altijd licht werk
Europ Assistance heeft een groot netwerk van partners en krijgt daardoor soms te maken met een overdaad aan informatie. Er was vroeger weinig uniformiteit en overzicht omdat de gegevens uit verschillende systemen komen. Alle gegevens verzamelen en in één analyse gieten om rapporten op te stellen, vereiste dan ook veel manueel werk en tijd. Om hun rapportering te verbeteren koos Europ Assistance voor Power BI, gekoppeld aan Microsoft SQL Server. Kohera zorgt voor de monitoring en het onderhoud.
De nieuwe opstelling verzamelt alle gegevens op een plek als een soort datahub. Ook de gegevens van partners worden gemakkelijk in het systeem geïntegreerd. Daardoor heeft Europ Assistance nu een duidelijk en compleet zicht op alle informatie. Michel Kennis, ICT Director van Europ Assistance: “De opzet van onze BI-architectuur met SQL maakt rapporteren veel eenvoudiger, want dankzij de vlotte integratie zijn alle gegevens op een plaats gecentraliseerd. We brengen onze data eenvoudig samen met externe informatie, waardoor onze rapporten veel accurater zijn. Voor onze B2B-klanten zijn die rapporten trouwens cruciaal. Een autoconstructeur wil bijvoorbeeld ook weten waarom zijn wagen in panne valt. Zulke complexe en uitgebreide rapporten maken is nu mogelijk.”
Managed Instance: volledig beheerde SQL-omgeving in de Azure cloud
Eind 2018 liet Europ Assistance zijn SQL Server-omgeving tijdens een vijfdaagse Proof of Concept analyseren door Kohera. Daarin onderzochten de Kohera-experten met de Data Migration Assistant van Microsoft de mogelijkheden om de omgeving te migreren naar Microsoft Azure. Tijdens die POC bleek een migratie, mits een paar kleine aanpassingen, heel voordelig. En eenvoudig, want Kohera was als enige Belux Microsoft Partner betrokken bij de previewversie van Managed Instance en heeft op die manier al de nodige expertise in het team.
Managed Instance zorgt ervoor dat de SQL Serveromgeving bij Europ Assistance draait in een volledig beheerde Azure-omgeving in de cloud, waardoor patches, updates, backups,… automatisch worden doorgevoerd. “Daardoor kunnen we in de toekomst tot 50% onderhoudskosten op SQL besparen!”, zegt Michel Kennis. “Kohera ondersteunt onze langetermijnvisie om met onze ICT-infrastructuur te evolueren naar een PaaS-omgeving in Microsoft Azure. Dankzij Managed Instance is die migratie nu perfect mogelijk, mits een paar kleine wijzigingen.
Razendsnel rapporteren, integreren en innoveren
Dankzij de nieuwe toepassing bespaart Europ Assistance heel wat tijd. De organisatie beschikt over meer volledige gegevens, en toch heeft ze minder werk aan een verslag. Zowel rapporteren als partnergegevens integreren gebeurt nu in een handomdraai. “Voorheen gebeurde alles manueel in Excel. Dan spreek je toch over twee uur tot zelfs twee dagen werk. Nu rapporteren we met een druk op de knop”, legt Michel Kennis uit. “Onze BI-architectuur wordt ook gebruikt voor operationele integraties. Zo verwerkte een partner vroeger alle Europ Assistance-contracten via zijn eigen systemen, en werden die pas later in onze toepassingen ingeladen. Nu heeft deze bank rechtstreeks toegang tot ons extranet waardoor die extra stap niet meer nodig is. De BI-omgeving speelt een essentiële rol in het doorsturen en ontvangen van data. Dit complexe integratieproject werd in slechts drie maanden tijd gerealiseerd, een succes dat zonder de BI-omgeving waarschijnlijk dubbel zo lang had geduurd.”
Dankzij de vlotte integratie met andere IT-systemen is er nu ook meer ruimte om met nieuwigheden of andere partijen aan de slag te gaan. “We willen graag iets duurzaams opbouwen dat we binnen een aantal jaren nog altijd blijven gebruiken. Onze IT-infrastructuur moest dus minder complex zijn om van start te gaan met innovaties of zelfs nieuwe samenwerkingen. Met onze BI-software verloopt alles veel vlotter en kunnen we ons wapenen voor de toekomst”, weet Michel Kennis.
Betere service voor de klant
Voor Europ Assistance is het van groot belang dat klanten op hun wenken worden bediend. Om zijn diensten te verbeteren, lanceerde het bedrijf de NP Scorecard. Klanten geven feedback over hun ervaringen en kennen een score toe. Op basis van die gegevens stuurt Europ Assistance zijn werkwijze bij om klanten beter van dienst zijn. “Ook hier was het BI-pakket de centrale steunpilaar. We sturen alle gegevens voor de Scorecard uit onze BI-omgeving door de juiste data te filteren. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat onze klanten beter geïnformeerd wilden worden. Daarom sturen we nu sms’jes om te melden wanneer een depanneur zal aankomen en wanneer hij vertraging heeft ”, vertelt Michel Kennis. “BI helpt ons ook om het succes van bestaande en nieuwe producten te meten dankzij doorgedreven monitoring.”
Een hechte samenwerking met Kohera rond BI en SQL Server
Europ Assistance besloot al snel dat ze voor zowel BI als SQL Server van Microsoft wilden gaan. Op aanraden van de soft- en hardware gigant zelf, kwamen ze bij Kohera terecht. “We hadden eerder al een BI-initiatief opgestart, maar zonder al te veel succes”, zegt Michel Kennis. “We wilden een partner die zich echt op BI focust en dat was Kohera. Hun expertise hielp ons op de juiste weg en ze waren ons klankbord bij elke stap. Dat Kohera zich ook toespitst op Microsoft-producten, zoals SQL Server en Managed Instance, was zeker een doorslaggevende factor. Het feit dat Kohera een van de eerste Microsoftpartners is die Managed Instance aanbiedt in België en daar ook een sterke expertise in heeft uitgebouwd, zorgt ervoor dat ze de ideale partner zijn voor ons.”
© 2022 Kohera
Crafted by
© 2022 Kohera
Crafted by