Niets beter dan Power BI: de Coca-Cola van de BI volgens Gartner

Marktleider worden is poepsimpel. Toch als je het vergelijkt met marktleider blijven. Je moet enerzijds de hele tijd je eigenheid bewaren, want daarvoor kiest het gros van je klanten voor jou. Anderzijds moet je meegroeien met een almaar bewegende markt want alleen zo geraak je aan nieuwe klanten. Coca-Cola leerde die les op een pijnlijke manier – denk maar aan het fameuze New Coke-debacle nog – maar weet intussen perfect hoe het moet. Tegenwoordig is de Classic een vaste waarde, maar ze blijven ook verrassen door regelmatig nieuwe smaken op de markt te brengen.

Microsoft als BI-marktleider

Microsoft is zowat de Coca-Cola in de wereld van Business Intelligence. Volgens het allernieuwste Gartner-rapport is Microsoft nu al voor het 13de opeenvolgende jaar een leider in deze sector. Ondanks de aangepaste evaluatiecriteria scoort onze favoriete partner met Power BI het hoogste zowel op vlak van visie als “ability to execute”. Als leider moet je je concurrentiepositie versterken door ook naar de toekomst te kijken.

De markt staat niet stil

De laatste tien jaar is er best wel veel gebeurd op de BI-markt. Microsoft blijft het met Power BI tegenover andere traditionele spelers goed doen, want alleen Microsoft verschijnt jaar na jaar in de rechterbovenhoek van Gartner’s Magic Quadrant voor Business Intelligence en Analytics Platforms. IBM, SAS, SAP en ook MicroStrategy stonden enkele jaren geleden nog aan de top van de BI-markt. Op vandaag zijn het enkel Qlik en Tableau, die naast Microsoft, standhouden in het Leader Quadrant.

Bewuste keuze

Bij Kohera kiezen we al jaren lang bewust voor Power BI en bij uitbreiding het volledige Azure Data Platform, omdat het een modern en krachtig BI-platform is waarmee je meteen aan de slag kunt. In een oogwenk heb je een eigen Power BI-account en maak je dashboards en grafieken, allemaal zonder je IT-afdeling.

Microsoft is niet alleen succesvol in Business Intelligence omdat het de bestaande kwaliteit blijft waarborgen, maar ook omdat het bedrijf inspeelt op de veranderende markt. Power BI is dus een beetje zoals Coca-Cola. Maar misschien nog een tikkeltje lekkerder zelfs?

Klik hier om het Magic Quadrant op een volledig scherm te zien.

Dit bericht is een update van het origineel uit februari 2016.

FIND OUT WHAT'S NEW IN POWER BI