Referenties

Europ Assistance

Bijstand op maat bij Europ Assistance door snelle rapportering

Internationale bijstandsorganisatie Europ Assistance verzamelt jaarlijks heel wat gegevens. Het bedrijf telt alleen in België een 250-tal werknemers en werkt ook samen met heel wat externe partners die bijstandsopdrachten uitvoeren. Om alle gegevens overzichtelijk te houden, startte het bedrijf een business intelligence-traject, gecombineerd met SQL Server. De bijstandsorganisatie integreert nu gemakkelijker de data van partners, rapporteert sneller en vollediger en innoveert in een handomdraai. Dat alles zorgt voor een betere dienstverlening voor de klant.

Vele handen maken niet altijd licht werk

Europ Assistance heeft een groot netwerk van partners en krijgt daardoor soms te maken met een overdaad aan informatie. Er was vroeger weinig uniformiteit en overzicht omdat de gegevens uit verschillende systemen komen. Alle gegevens verzamelen en in één analyse gieten om rapporten op te stellen, vereiste dan ook veel manueel werk en tijd. Om hun rapportering te verbeteren koos Europ Assistance voor Power BI, gekoppeld aan Microsoft SQL Server 2016. Kohera zorgt voor de monitoring en het onderhoud.

De nieuwe opstelling verzamelt alle gegevens op een plek als een soort datahub. Ook de gegevens van partners worden gemakkelijk in het systeem geïntegreerd. Daardoor heeft Europ Assistance nu een duidelijk en compleet zicht op alle informatie. Michel Kennis, ICT Director van Europ Assistance: “De opzet van onze BI-architectuur met SQL maakt rapporteren veel eenvoudiger, want dankzij de vlotte integratie zijn alle gegevens op een plaats gecentraliseerd. We brengen onze data eenvoudig samen met externe informatie, waardoor onze rapporten veel accurater zijn. Voor onze B2B-klanten zijn die rapporten trouwens cruciaal. Een autoconstructeur wil bijvoorbeeld ook weten waarom zijn wagen in panne valt. Zulke complexe en uitgebreide rapporten maken is nu mogelijk.”

Razendsnel rapporteren, integreren en innoveren

Dankzij de nieuwe toepassing bespaart Europ Assistance heel wat tijd. De organisatie beschikt over volledigere gegevens, en toch heeft ze minder werk aan een verslag. Zowel rapporteren als partnergegevens integreren gebeurt nu in een handomdraai. “Voorheen gebeurde alles manueel in Excel. Dan spreek je toch over twee uur tot zelfs twee dagen werk. Nu rapporteren we met een druk op de knop”, legt Michel Kennis uit. “Onze BI-architectuur wordt ook gebruikt voor operationele integraties. Zo verwerkte een partner vroeger alle Europ Assistance-contracten via zijn eigen systemen, en werden die pas later in onze toepassingen ingeladen. Nu heeft deze bank rechtstreeks toegang tot ons extranet waardoor die extra stap niet meer nodig is. De BI-omgeving speelt een essentiële rol in het doorsturen en ontvangen van data. Dit complexe integratieproject werd in slechts drie maanden tijd gerealiseerd, een succes dat zonder de BI-omgeving waarschijnlijk dubbel zo lang had geduurd.”

Gegevens verzamelen duurde vroeger uren en het werk van een dienst om al hun rapporten te maken liep soms op tot enkele dagen per maand. Nu gebeurt alles automatisch en hoeven we enkel op een knop te drukken.

Dankzij de vlotte integratie met andere IT-systemen is er nu ook meer ruimte om met nieuwigheden of andere partijen aan de slag te gaan. “We willen graag iets duurzaams opbouwen dat we binnen een aantal jaren nog altijd blijven gebruiken. Onze IT-infrastructuur moest dus minder complex zijn om van start te gaan met innovaties of zelfs nieuwe samenwerkingen. Met onze BI-software verloopt alles veel vlotter en kunnen we ons wapenen voor de toekomst”, weet Michel Kennis.

Betere service voor de klant

Voor Europ Assistance is het van groot belang dat klanten op hun wenken worden bediend. Om zijn diensten te verbeteren, lanceerde het bedrijf de NP Scorecard. Klanten geven feedback over hun ervaringen en kennen een score toe. Op basis van die gegevens stuurt Europ Assistance zijn werkwijze bij om klanten beter van dienst zijn. “Ook hier was het BI-pakket de centrale steunpilaar. We sturen alle gegevens voor de Scorecard uit onze BI-omgeving door de juiste data te filteren. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat onze klanten beter geïnformeerd wilden worden. Daarom sturen we nu sms’jes om te melden wanneer een depanneur zal aankomen en wanneer hij vertraging heeft ”, vertelt Michel Kennis. “BI helpt ons ook om het succes van bestaande en nieuwe producten te meten dankzij doorgedreven monitoring.”

Een hechte samenwerking met Kohera

Europe Assistance besloot al snel dat ze voor zowel BI als SQL Server van Microsoft wilden gaan. Op aanraden van de soft- en hardware gigant zelf, kwamen ze bij Kohera terecht. “We hadden eerder al een BI-initiatief opgestart, maar zonder al te veel succes”, zegt Michel Kennis. “We wilden een partner die zich echt op BI focust en dat was Kohera. Hun expertise hielp ons op de juiste weg en ze waren ons klankbord bij elke stap. Dat Kohera zich ook toespitst op Microsoft-producten, zoals SQL Server 2016, was zeker een doorslaggevende factor, want dat was de leverancier waarmee we aan de slag wilden.”

Michel Kennis: We wilden een partner die zich echt focust op BI en dat is Kohera.

Om het IT-team van de bijstandsleverancier de beste ondersteuning te bieden, versterkt Kohera Europ Assistance met een medewerker die vast bij hen op kantoor zit. Daarnaast komt elke maand iemand langs om grotere vragen of problemen te verhelpen. Michel Kennis: “We willen onze eigen kennis uitbreiden en Kohera begeleidt ons daar heel goed in. Het bedrijf organiseert voor ons bijvoorbeeld een SSIS-cursus op maat.”

Kohera biedt ook toekomstperspectief aan Europ Assistance. Het bedrijf stelt voor om hun hele infrastructuur naar Azure verplaatsen. “Dat zou betekenen dat we zelf niets meer hosten en dat bespaart kosten. Het enige dat we nog moeten uitvissen is of we kiezen voor Azure of Azure.SQL, maar daarbij zal Kohera ons zeker de beste oplossing aanraden”, concludeert Michel Kennis.